Sárkány Győző grafikusművész Trianon Anzix című sorozata a sorsfordító történelmi esemény 100. évfordulójához kapcsolódik, melyet 100 fekete-fehér grafikai lappal idéz meg. Az országot ért döbbenetes emberi és területi veszteség drámaiságának erőteljes kifejezést ad az egymás mellé helyezett kompozíciók sötét-világos ritmusa. A művész nem az általában szokásos narratív közelítésmóddal dolgozza fel a témát, célja a történelmi tragédia nemzeten túli, világtörténelmi méretben történő szemlélete. Ez a látásmód lehetőséget ad arra, hogy saját történelmi drámánkat az emberiség történetének folyamán számtalanszor megtörtént tragédiákkal együtt közös élményként éljük át, így az egyes rajzokon tudatosan összemossa a történeti és az egyéni szféra elemeit, kihangsúlyozva megkerülhetetlen összefüggéseiket.
A személyes és közösségi életérzések különféle kontextusait vizsgálja és jeleníti meg a teljesen zárt bensőséges megfogalmazástól egészen a kozmikus megnyilvánulásokig. A változás, mint kulcsszó a formai és a jelentésbeli tartalmakra egyaránt érvényes. Ennek egyik adekvát képi megfelelője a harc/csata/küzdelem, melyet a rajzokon legtöbbször a sisakos harcos képvisel. A csatajelenetek konkrét művészettörténeti ábrázolásokhoz köthető parafrázisok, míg a különféle vonalak, formák, képkockák kavargása, keveredése maga is küzdelmet sejtet. Nem vállalkozik azonban magyarázatokra, értelmezésekre, csak kérdéseket tesz fel a szemünk előtt lüktető, fegyelmezetten átgondolt ám mégis szürrealisztikusan szabad ívű rajzfolyamban.
A kompozíciókban előtűnő motívumok, szimbólumok, emblémák olykor konkrét utalásokként is értelmezhetők, de valójában a 100 grafika egyetlen, képekben megjelenő, összetartozó gondolatfüzér, melynek interpretációja a nézőtől is aktív, elmélyült részvételt kíván.
D. Udvary Ildikó művészettörténész