Természet
Közelről kell vizsgálni Sárkány Győző munkáit. Olyan műveket látunk, amelyeken a parányi vonalaknak, sőt a pontoknak is jelentősége van. Számolni kell minden milliméterrel. Már egy négyzetcentiméteren is rengeteg dolog történik.
A közeli fókuszálás minden rejtett vonalat elénk tár. A rajz olyan képzőművészeti kifejezési forma, mint a zenében a hegedű: szólóhangszer. A művész finoman bánik a ceruzával, tollal. Megfigyelhetjük, hogy milyen érzékeny kézzel van megrajzolva minden egyes grafika. Alkotásaiban a természet csodálatos lenyomatát érzékelhetjük. Fákról van szó a földgolyó pazar növényzetét véljük felfedezni képein. Nagyon misztikus, mert számtalanszor megtapasztalta, hogy az általa rajzolt fa, nem sokkal később, kipusztul, ezért abba is hagyta a szabadban való rajzolást.
Egy különös, kozmikus bolygó minden fa, amelyik valamilyen sugárzással hat az emberre és viszont. Szemmel érzékelhetetlen rétegek vannak elrejtve a természetben, aminek az ember is szerves része, mint tudjuk. Egy platán vagy tölgy, egy díszfa gyönyörű színességének ezerféle árnyalatát tapasztaljuk például ősszel. Mintha érzelmekkel lenne átitatva az ábrázolás tárgya, mert a legkisebb jelben is lüktető élet van.
Nem vizuális poénokról van szó, hanem az egyik tétel helyzetbe hozza a másikat és fordítva. Távol áll a művész
attól, hogy kételkedés tárgyává tegye ezeket a grafikáit, mert minden élethű. Minden fa, minden növény magán viseli a maga történetiségét, tehát nem öncélú képi leleményekről, hanem a létező valóságról van szó. Egy végeláthatatlan földtörténeti folyamat, amikor a magból érett, kiteljesedett fa lesz. Csak bizonyosság van a természeti törvényekben, a bizonytalanság kizárva. A növényvilág sokszínűsége, gazdag színvariánsai absztrahálódnak az adott pillanatban, kifejezve az illusztrálásra került fa teremtett lényegét. Bravúrosak, már-már szemfényvesztőek ezek a grafikák. Minden képe egy-egy csoda, amelyet az ismeretlen természetről, a flóra inspirációja alapján tisztelgő alázattal rajzol. Komoly küldetés, hogy a digitális szemlélet eluralkodása közepette vissza akarja hozni a mindennapi tudásban megmutatkozó természetességet.
Cs. Tóth János művészeti író

Hajógyári szigeti fa ▪ Tree on Hajógyári Island, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Hajógyári szigeti fa ▪ Tree on Hajógyári Island, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Hajógyári szigeti fa ▪ Tree on Hajógyári Island, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Hajógyári szigeti fa ▪ Tree on Hajógyári Island, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Aquincumi fa ▪ Aquincum Tree, 1990
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm

Bécsi úti fa ▪ Tree on Bécsi Road, 1982
papír, toll ▪ paper, pen ▪ 15×10 cm
