Távlat

A képciklus címe már önmagában komplex filozófiai-művészeti felütés. A perspektíva valódi képzőművészeti hívó szó ugyanakkor többletjelentése átvitt értelmezése is erős hívó szóvá teszi. Távlat, azaz jövőkép, kilátás egy tágabb környezetre, netán egy világkép, pozitív, személyes értelemben egyfajta remény már ami az emberi sors távlatait illeti. A művészettörténetben a távlati perspektíva, a vonalperspektíva találmánya a reneszánsz géniuszaihoz kötődik. A par excellence pikturális művészi élményt – a térillúzió síkfelületen való látványával – Leonardo ecsetje nyomán a tekintetet rabul ejtő levegőperspektíva változatossága adja. Az Ardoris I. II. III. című vegyes technikával vászonra készült képekben középpontba helyeződik a levegőperspektíva lényegi elemei a fénysugár, a kolorit, ezek összjátéka. És ami már a kortárs mediális kifejezésmódok sajátja a reflexek, a flash-ek, a hol földbarna, hol napsárga, hol kőzetszürke árnyalatok összjátéka. Talányos, kimerevített víztükör fragmentumai feszülnek a mesterséges struktúra geometrikus rendjébe.

A távlat, perspektíva „rükverzben” szintén értelmezhető, ez a historikus idők felé vezeti a tekintetet, a gondolatokat. Sárkány Győző művészetének sajátja a vonzódás a kulturális-művészeti hagyományok követése, megidézése a mi időnkbe transzponálása. Grafikai oevre-jének gazdag, a nagy mestereket megidéző formavilágától a Távlat sorozatban merészen ellép egy mediálisabb modern képírás felé.

Hudra Klára művészettörténész