Apokaliptikus algoritmus

Sárkány Győző János apostol Jelenések Könyvét megidéző intuitív tusrajz sorozata az életműben leginkább a reformáció ötszázadik évfordulóján, 2017-ben napvilágot látott Bálványok bukása szériának – Dániel könyve proféciáitól – ihletett grafikáival mutat formai és szellemi rokonságot.   

Ez az apokaliptikus vízió sajátos, autonóm képi montázs – mely más sorozataihoz hasonlóan – a lét, az idő, a törté­nelem és a tér metafizikus dimenzióit járja körül. A különbség az, hogy a többi esetben meghatározó enciklopédikus, kul­túrtörténeti érdeklődésének megfelelően múlt és jelen egymásba szervesülését művészettörténeti példák parafrazeálásával érte el, míg ebben az együttesben tudatosan kerülte az ilyen jellegű idézeteket. Az alakok így is történelmi idő­szakok hangulatának reminiszcenciáit hordozzák. A gondos narratíva mentén felépített, pontosan sorrendbe tagolt alko­tásokat a szubjektív idő és a történeti távlatok egymásnak feszülése, konfrontációja jellemzi, mely személyes, morális aspektussal is kiegészül. A fonalgombolyagként hullámzó folytonos vonalakból kibomló démonikus és angyali alakok libbennek, levitálnak, emelkednek és süllyednek a háttér pulzáló, kavargó szőttesében. A végtelen vonal futama szinte sehol sem szakad meg, mintha egyetlen nekiiramodással, töretlen lendülettel, együltében készültek volna a rajzok.

Az egymást fedő rétegeket felfejtve, metamorfózisok sorát fedezhetjük fel. Helyenként az írott betűből kalligrafikus jel, abból pedig tartalmat hordozó motívum születik. Álom és valóság határai elmosódnak, lent és fent, távol és közel viszonylagossá válik. A betű, az írás, a játékosan odavetett jelzés hasonló értékű komponensek, mint akár az aprólékosan kivitelezett arcok.     

Sárkány Győző apokaliptikus algoritmusa egy folyamat megértésének és tisztázásának az eredménye. Tételesen, lépésről lépésre, egyöntetű szellemi-vizuális struktúrába foglalva nyerünk betekintést egy a lét, a morál, a történelem és a művészet kérdéseit boncolgató művész grafikai hitvallásába.

Nátyi Róbert művészettörténész